10 błędów których unikać tworząc strony www

10 błędów których unikać tworząc strony www

Autor: tv.fachowcy.pl

Dodano: 2014-07-14


Zdaniem ekspertów ponad 90 proc. małych i średnich firm w Polsce korzysta z internetu, ale stronę internetową ma niewiele ponad połowa.

Tymczasem działalność w sieci daje dostęp do znacznie większej liczby klientów oraz rynków zagranicznych.Co warto tutaj zaznaczyć, ponad 78% klientów zanim skorzysta z  usług danej firmy najpierw szuka informacji o niej w Internecie. Wniosek jest więc bardzo prosty: posiadanie strony internetowej zoptymalizowanej na urządzenia mobilne jest kluczowe dla firmy w obecnych czasach. Postanowiliśmy zatem przedstawić w kilku wskazówkach jak uchronić się przed błędami na stronie, aby była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika i aby klienci chcieli na nią wracać.

 

W poniższym wpisie skupimy się nad tym, czego unikać przy tworzeniu własnej strony w 10 prostych wskazówkach. Zaczynamy:

1. Milczenie jest złotem

Strona, która otwiera się przy wtórze słyszanych w tle fanfar to naprawdę zły pomysł. Być może 15 lat temu strony przeglądaliśmy na swoim PeCecie w zaciszu domowego ogniska, jednak w obecnych czasach szperamy w internecie będąc praktycznie wszędzie. Bardzo wielu z nas śmiga po Internecie przebywając w miejscach użyteczności publicznej typu kawiarnia, biblioteka, autobus, czy nawet praca. Dlatego ostatnią rzeczą jakiej nam wtedy trzeba to nagły “wybuch” nieodpowiednich w danej chwili dźwięków dochodzących z naszego kierunku i sztabu głów odwracającego się właśnie w tę stronę.

2. Jasno sprecyzuj, czym zajmuje się Twój biznes

Istnieje jedna, najważniejsza zasada przy tworzeniu stron: patrząc na nią powinieneś być w stanie natychmiast określić o czym jest i czym zajmuje się firma ją posiadająca. Jeżeli nie jesteś w stanie tego zrobić, oznacza to beż żadnych wątpliwości, że strona jest do niczego.

3. Strony nie znaleziono/Strona w budowie

Nie ma lepszego sposobu na zniechęcenie potencjalnego klienta odwiedzającego Twoją stronę, niż oferowanie mu czegoś, czego nie ma. Powszechnym błędem jest zamieszczanie linków do nieskończonych jeszcze stron po to, by wyglądały na bardziej przydatne niż w rzeczywistości są. Jest jedna zasada, którą powinno się pamiętać przez całe życie: jeżeli masz niewiele do powiedzenia nikt nie będzie słuchał. Co robić w takim razie? Wyglądać na zapracowanych, oferować więcej itd. Zastanów się, dlaczego klikamy w link? Ponieważ chcemy widzieć i wiedzieć więcej. Zatem jeżeli w efekcie otrzymujemy błędny przekaz lub, co gorsza, wpadamy na animowany obrazek gościa kopiącego dołek czujemy się oszukani. Odwiedzający Twoją stronę właśnie poczekał na załadowanie się strony, której nie ma, teraz już wie, że pod kolejnym linkiem może spotkać go to samo, więc rezygnuje… Zatem, jeżeli strona nie jest ukończona, nie publikuj jej – proste.

4. Reklamy przedmiotów lub usług nie powiązane z Twoją stroną

Jeżeli podejmiesz próbę zarobienia pieniędzy na swojej stronie bądź blogu wyświadcz sobie tę przysługę i zrezygnuj z wielkich reklam. Jeżeli Twoja strona posiada 70 % reklam przy pozostałej ilości konytentu istnieje duża szansa na to, że ludzie ją zamkną i nigdy nie powrócą. Stawianie reklam na pierwszym miejscu to wyjątkowo kiepski pomysł. Postaraj się raczej wtopić ją w treść i upewnij się, że nie odbiega od niej. Wyobraź zobie taką sytuację: ktoś odwiedza Twoją stronę w poszukiwaniu – dajmy na to - butów do joggingu. Po prawej widzi reklamę rowerów, po lewej reklamę odtwarzacza mp3 i strony, którą czasami odwiedza, więc instynktownie klika w nią i ogólnie kończy się na tym, że kupuje kilka utworów na iTunes, potem odbiera e-mail z potwierdzeniem zakupu, wyłącza komputer i całkiem zapomina o butach do joggingu. I może wpadnie Ci coś do portfela za kliknięcie w reklamę na Twojej stronie, ale to i tak tylko mały procent w porównaniu z tym ile klient wydałby, gdyby kupił te buty.

5. Więc chodź, pomaluj mój świat…

Posiadanie na ekranie wszystkich barw jakie znajdziesz w opakowaniu 64 kolorowych kredek nie tylko będzie wyglądało źle, ale także zniechęci użytkowników. Kolory na Twojej stronie powinny ze sobą współgrać. Jeżeli nie jesteś mistrzem ich dobierania pozostaw to Fachowcom ;-) Pamiętaj: wystarczy 5 barw, aby Twoja strona wyglądała schludnie i elegancko.

6. Tekst łatwy do czytania.

Dawno, dawno temu kiedy wszyscy używali jeszcze Windows OS wielobarwoność czcionek, ich rodzajów i opcji sprawiała, że każdy kto miał do napisania jakiś dokument czuł się jak dziecko w sklepie ze słodyczami. Można było do woli boldować, używać italików, podkreślać i zmieniać wielkość czcionki. Jednak w obecnych czasach ilość stron, na których możecie znależć właśnie taki styl raczej zaskakuje niż bawi. Tekst zlewa się z kolorem tła, długie i szerokie bloki tekstu utrudniają jego szybkie przeglądanie. Tekst powinien być łatwy do przeczytania, przyjazny dla czytelnika, spójny i nie za długi. Poza tym nie za duże i nie za małe logo, które zwróci uwagę. Może jakieś video i to wszystko.

7. Istnieje więcej niż tylko jedna przeglądarka

Przez wiele lat Microsoft Internet Explorer był najpopularniejszą przeglądarką na świecie, głownie dlatego, że był pre-instalowany na pecetach i laptopach. I nadal dla wielu ludzi cały Internet to wyłącznie IE. A to błąd, bo mamy jeszcze kilka innych przeglądarek jak Safari, Firefox czy Chrome, poza tym są też przeglądarki na urządzenia mobilne. Chodzi o to, że pomimo dużego wyboru platform, wielu z nas nadal buduje strony przygotowane na jedynie słuszną przeglądarkę, z której przyzwyczajeni są korzystać, po czym wypuszczają ją w świat. To kardynalny błąd. Nie wszystkie platformy pracują w taki sam sposób, więc pamiętaj, aby sprawdzić działanie swojej strony na różnych przeglądarkach.

8. Responsywne strony internetowe

20% (1 na 5) ludzi przegląda strony na urządzeniach mobilnych, jeżeli zatem Twoja strona nie jest zoptymalizowana na takie urządzenia, a użytkownik musi “chwytać”, rozszerzać i skrolować stronę, żeby zapoznać się z jej zawartością, możesz być pewny, że ucieknie z niej w te pędy i już na nią nie zajrzy.

9. Nawigowanie powinno być proste

Więcej czasu poświęcamy na nawigowanie po stronach internetowych w poszukiwaniu interesujących nas treści niż na samo ich czytanie. Zatem jeżeli poruszanie się po takiej stronie nie jest proste ludzie szybko się zniechęcają. Nasza rada: postaw na prostotę.

10. Opinie innych mają bardzo duże znaczenie

Pytaj innich o opinię na temat Twojej strony. Bardzo ważne jest  poznawanie różnych punktów widzenia. Przecież nie wszystkim podoba się to samo, prawda? Nie bój się konstruktywnego krytycyzmu. Zawsze lepiej usłyszeć go od przyjaciela, niż kogoś zupełnie obcego.

 

Na podstawie: http://fluidwebdevelopment.com/websites-go-wrong/

fachowcy.pl