DSG – co to jest?

DSG – co to jest?

Autor: tv.fachowcy.pl

Dodano: 2013-12-04


DSG (ang: Direct Shift Gearbox, niem: Direkt-Schalt Getriebe) - przekładnia wprowadzona na rynek przez koncern Volkswagena. Skrzynia DSG posiada dwa sprzęgła – jedno dla biegów parzystych, drugie dla nieparzystych.

Każda ma swoje własne, niezależne sprzęgło. Sprzęgła są umieszczone współosiowo, czyli "jedno w drugim", co wymaga zastosowania dwóch niezależnych wałków sprzęgłowych wewnątrz skrzyni. One również współpracują jeden w drugim. DSG może pracować w trybie automatycznym (komfort i sport) oraz w trybie sekwencyjnym. Maksymalne osiągi i właściwości silnika pozwala wykorzystać tryb sportowy, mimo że zmiana biegu następuje automatycznie. Stosowanie DSG przynosi znaczne oszczędności w spalaniu paliwa. Żeby ta oszczędność i osiągi były możliwe, potrzebna jest niezwykle szybka mechanika oraz  zaawansowana elektronika.

Przekładnia  DSG wymaga bardzo precyzyjnych danych od silnika, dotyczących prędkości obrotowej, obciążenia oraz kąta otwarcia przepustnicy. Sterowanie skrzynią odbywa się jak w wypadku zaawansowanych automatów, co w normalnych warunkach oznacza jazdę na możliwie najwyższym biegu w imię oszczędności paliwa. W razie potrzeby sterownik potrafi jednak szybko dostosować się do sytuacji, np. pomijając biegi. Przekładnia pozwala na wstępny wybór biegów, czyli preselekcję: w dowolnej chwili mogą być wybrane dwa biegi - ten, który akurat służy do przekazywania napędu oraz ten, który za chwilę go zastąpi. Zmiana odbywa się błyskawicznie - odłącza się jedno i załącza drugie sprzęgło. Zmiana biegu na wyższy trwa kilka milisekund, praktycznie nie ma więc mowy o przerwie w przekazywaniu momentu obrotowego. W razie potrzeby sterownik potrafi jednak szybko dostosować się do sytuacji, np. pomijając biegi. Automatyczne programy mają też funkcje rozpoznania typu kierowcy (m.in. analizując częstotliwość używania kickdownu) a także tego co dzieje się na drodze (jazda górska, po łuku, w warunkach zimowych itp.). Układ sterujący skrzyni porozumiewa się nie tylko z silnikiem, ale również z układem stabilizacji , wymieniając się informacjami, co ma znaczenie w warunkach ekstremalnych. Q5 to pierwsze Audi z przekładnią typu DSG (zwaną S tronic) połączone z silnikiem montowanym wzdłużnie. Na polskich drogach najczęściej DSG można spotkać w różnych modelach VW oraz Skody (np.Yeti, SuperB i Octavii).

fachowcy.pl