Silnik TSI – co to jest?

Silnik TSI – co to jest?

Autor: tv.fachowcy.pl

Dodano: 2013-11-19


Inwazja silników TSI (Turbo Stratified Injection) w koncernie Volkswagena rozpoczęła się wiosną 2006. Pod maskę Skody Fabii downsizingowy 1.2 trafił w marcu 2011.  W przypadku słabszego motoru zyskuje lepsze przyspieszenie (od 0 do 100 km/h – o 0,5 s) i niższe zapotrzebowanie na paliwo, zwłaszcza w mieście (różnica na korzyść TSI nawet 1,7 l/100 km).

Jednostka napędowa 1.2 TSI posiada jeden wałek rozrządu oraz po dwa zawory na cylinder, dzięki czemu straty energii są mniejsze niż w silnikach wyposażonych w większą ilość zaworów na cylinder. Paliwo wtryskiwane jest do cylindrów bezpośrednio pod bardzo wysokim ciśnieniem wytwarzanym przez specjalną pompę. Ciekawostką są dwa niezależne systemy chłodzące: każdy z nich posiada osobną pompę oraz chłodnicę. Turbosprężarka i intercooler ma własny system chłodzenia wyposażony w pompę elektryczną który działa niezależnie od systemu chłodzącego silnik. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość automatycznego schładzania turbiny przy wyłączonym silniku. Jest to bardzo przydatnie w codziennym użytkowaniu samochodu, szczególnie w mieście. Dodatkowym atutem silnika 1.2 TSI jest zastosowanie systemu który odłącza pompę wody  by zimny silnik nagrzał się szybciej, co daje  szybką gotowość turbiny do działania. Zawory wydechowe w celu szybszego odprowadzania ciepła wypełnione są sodem. Konstrukcja benzynowego silnika opiera się na aluminiowym korpusie, 8-zaworowej głowicy (2 zawory na cylinder) oraz napędzie łańcuchowym (zarówno wałka rozrządu, jak i pompy olejowej). Przy pojemności skokowej 1197 cm3 udało się osiągnąć 105 KM/77 kW (przy 5000 obr./min) i 175 Nm (przy 1550 obr./min). 

fachowcy.pl